Historik

Friedrich Fröbel var en tysk pedagog som levde mellan åren 1782 - 1852. Han grundade den första kindergarten i Tyskland 1840. En lång tid av sitt liv kom han att forska om barns lek, och hur viktig den var för barnen. Detta var väldigt radikalt i början av 1800 talet.

Han liknade barnen med plantan i en trädgård och pedagogen var dess trädgårdsmästare, som skulle ge dem näring så att de inneboende anlagen utvecklas så väl som möjligt. Fröbel började också konstruera ett byggmateriel, Gåvorna, som skulle följa barnets utveckling I förskoleåldern.

Fröbel delade in gåvorna på följande sätt:

Lek med kroppar
Lek med ytor
Lek med linjer
Lek med punkter

Fröbel ansåg att man skulle gå från det enkla till mångsidighet. Att gåvorna man gav barnet skulle följa en viss utvecklingsgång. T ex: Det första man ska ge barnet är bollen, den ska vara hel - odelad. Nästa steg för barnet är klotet - det är likt I formen men skiljer sig I tyngd. Då skärps barns tankar när de märker skillnad på tyngd och material.

Fröbel utformade ett pedagogiskt material för att utveckla kreativitet. Ett bra material ska vara intressant både för den som skapar det och den som är I åtanke.

Leksaker ska erbjuda lämpliga sinnesuttryck för att barn ska få öva sin iakttagelseförmåga och barnen ska kunna arbeta självständigt för att öva växelverkan mellan tänka/göra för att förstå.

Fröbel ville att man skulle bygga med gåvorna efter vissa former. Han döpte formerna till:

Livsformer
Kunskapsformer
Skönhetsformer

Mer om dessa former kan du se under praktisk bygglek.
Copyright (C) 2006 Bygglek